Terugtocht naar Zwartsluis op 15 september 2018

Hierbij ons verslag van de terugtocht op zaterdag 15 september 2018 van camping De Kuilart in Koudum (Sudwesthoek Friesland) naar Zwartsluis (Kop van Overijssel).
De terugtocht is gevaren met onze Beulakermeerkruiser “Snip” en een Rivier-Klasse, gebouwd door Kroes in Kampen: “Fransje”.
De route verliep via Stavoren over het IJsselmeer, langs Urk, onder de Ketelbrug door, langs Schokkerhaven, onder de Ramspolbrug door, het Zwarte water, langs Genemuiden naar Zwartsluis.
Het weer was goed: windje west, kracht 4 en de gehele dag zon! Gelet op de route kon het dus niet mooier!!
We vertrokken gezamenlijk om 08:25 uur, trossen los om onder het genot van een kop koffie op de buitenboordmotor via Warns naar Stavoren te varen. De zeilen waren al voorbereidt om er zo op te zetten zodra we op het IJsselmeer waren.

De brug bij Warns draaide snel voor ons, weinig wachttijd, en dat kwam wel goed uit want we wilden door. Doorvaart was om 09:10 uur.

Ook de wachttijd bij de sluis van Stavoren was niet lang zodat we om 09:50 door de sluis het IJsselmeer op voeren. Zodra we uit de binnenhaven kwamen, merkten we onmiddellijk dat we aan lagerwal zaten en er een prettig windje stond. De golfen klapten de bootjes heen en weer en veel buiswater was het gevolg. We hebben het eerste stuk op de motor tegen de wind in doorgezet. Toen werd de zeegang wat rustiger en konden we de zeilen hijsen. De buitenboordmotor kwam regelmatig uit het water door de golfslag en deining, maar in no- time stonden de zeilen erop en konden we ons eerste rak aan de wind richting Enkhuizen maken, we moesten immers om het “Vrouwenzand” heen! Koersje 195.

Eenmaal langs het Vrouwenzand konden we afvallen en halve wind naar beneden varen: koers 145: op naar Urk – Ketelbrug!
Het was een groot feest voor beide schepen, al surfend van de golfen, blijvend corrigeren met het roer, wisten we met een gemiddeld gangetje van ruim 6 knopen dit feestje te handhaven gedurende 4 uur.

Via de gps en de molens op de kade achter Urk, was onze route snel bepaald. Brandend in de zon met een broodje en een kop koffie snelden we naar beneden. Ondanks dat de rompsnelheid 6,35 knopen is, wisten we regelmatig 7,5 en zelfs een keer 8,4 aan te tikken, door mee te surfen op die geweldige golfen, kortom een groot feest.

We hielden de stagen in de gaten, zat er niet iets los, kon er wat gebeuren of kapot gaan, maar alles bleek goed verzorgd, capabel en degelijk uitgevoerd te zijn voor deze uitdaging. Dat alles voorspoedig verliep bleek wel uit het feit dat we rond de klok van 13:15 ter hoogte van Urk zaten. We merkten ook wel dat we wat meer aan lager wal kwamen, de golfen begonnen wat hoger te worden en links en rechts behoorlijk te rollen.

Rivier-klasse ‘Fransje’ onder zeil.

We bleven bij elkaar om in geval van nood een helpende hand te kunnen bieden en niet eerst weer omhoog te moeten varen. Dit was namelijk niet te doen.

Met de immense Ketelbrug in zicht, zochten we elkaar nog eens op om er gezamenlijk onder door te varen. We dachten dat we daar aan lagerwal van het IJsselmeer, extra golfslag konden krijgen en met de wind op je kont: oppassen dus!!
Maar niets was minder waar, tot onze verbazing werd het juist rustiger op het water en viel het allemaal juist erg mee, ook met de wind, we schoven zij aan zij onder de brug door om rond 14:00 uur koers te zetten naar Schokkerhaven: het werd een voor de winds rak, niet zo prettig varen dus.

De rust was terug, we schoven met gemiddeld 5 knopen naar Schokkerhaven. Alles kon een beetje drogen en de bemanning tot rust komen. Schokkerhaven wisten we te passeren rond de klok van 14:50, even een S-bocht aldaar en weer door richting de Ramspolbrug.
De wind bleef krachtig, echter, langs de wal varend met de wind in de rug kon er onder het genot van wat muziek weer een broodje met een kop koffie genuttigd worden. Het bleef een prachtige tocht die erg snel langs je heen ging.

De Ramspolbrug werd om 15:35 uur gepasseerd en nu met zeer ruime wind via het Ramsdiep langs het Zwarte Meer. Laatst genoemde kenmerkt zich door zeer ondiep water. We moesten dus in de vaargeul blijven om niet vast te lopen.
Het Vogeleiland kwam in zicht en werd gepasseerd om 17:00 uur. Met de grote gebouwen in Genemuiden in zicht, wisten we dat het eind nabij was.
Op het Zwarte Water langs Genemuiden lagen we in de leite en besloten we de laatste meters maar op de motor te doen. Konden we ook de zeilen en de boot een beetje opruimen zodat we niet alles nog in de haven moesten doen.
Om 18:00 uur waren we in het haventje in Zwartsluis. Hier zullen onze bootjes eruit gehaald worden om in een loods te overwinteren.

Ons zeer gewaardeerd lid Ruben Bonsink was onze komst niet voorbij gegaan en hij kwam als de wiede weerga met zijn Beulaker even langs om goedendag te zeggen. We hebben Ruben nog eens op het hart gedrukt dat een mast wel goed staat op zijn boot om er zo op de Beulaker en aangrenzende meren mee te kunnen gaan zeilen: volgend jaar is het zover!

We kijken terug op een mieterse tocht, erg veel plezier, geen ongelukken en door een goede voorbereiding niets aan het toeval overgelaten.
Hierbij nog wat gegevens:
• Totaal gevaren: 43 mijlen;
• Tijds bestek: 9,5 uren gevaren;
• Brandstof: 0,3 liter.
Groetjes van ons allemaal:
Rivier-Klasse ‘Fransje’: Rutger van Oosten
Beulakermeerkruiser ‘Snip’: Carole en Wijnand

Wijnand.

Tot slot nog 2 geweldige filmpjes